Про суфражизм, сексизм та фемінітиви

(Проєкт “Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність”)

Гендерна рівність – це невід’ємна складова демократичного суспільства, яка передбачає рівні права для жінок і чоловіків, дівчат і хлопців, а також їх однакову значущість, можливості, обов’язки та участь у всіх сферах суспільного й особистого життя. Міжнародний жіночий день – нагода обговорити прояви гендерної дискримінації у житті, поглянути, як змінювались соціальні ролі жінки в історії, як жінки боролись за рівні права із чоловіками.  

У матеріалах проєкту ми багато уваги приділяємо  розвитку навичок соціальної толерантності, а саме умінню ідентифікувати та протидіяти мові ворожнечі та стереотипам, дискримінації. Тож пропонуємо підбірку вправ, які висвітлюють ці теми.  

  • Про важливість емансипації та феміністичного руху йдеться у вправі «Видимість жінок у ХІХ і ХХІ століттях: що змінилося?» У ньому учні обговорюють відомих жінок минулого та аналізують, як жінки-експертки представлені у сучасних медіа. Спойлер: жінки-експертки присутні там утричі менше, ніж чоловіки. (Історія України, 9-й клас, 2-й семестр. Урок № 43. Тема: Освіта, наука, вплив процесів модернізації на суспільне та повсякденне життя (повсякденне життя та культура України в середині ХІХ — на початку ХХ ст.)
  • Як британським жінкам вдалося досягти ухвалення закону про їхні виборчі права, яким чином на це вплинув суфражистський рух, як поступово змінювалася роль жінки у суспільстві, учні можуть дізнатися, виконуючи вправи «Аналізуємо суфражистський рух» (всесвітня історія, 9 клас, 2 семестр Урок № 20. Тема: «Велика Британія») та «Жіноче виборче право» (всесвітня історія, 10 клас, Урок № 9. Тема: «Велика Британія»).  Мета вправ, крім іншого, — сформувати в учнів розуміння важливості рівності прав, несприйняття дискримінації в будь-яких формах.  
  • Навчити виявляти ознаки сексизму в медіа має на меті вправа «Сенсація: жінка – офіцер», історія України, 10 клас «Практичне заняття. Перша світова війна як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати». Учитель пропонує учням проаналізувати публікації сторічної давнини про жінку-офіцера Олену Степанів та знайти в них маркери упередженого ставлення до жінок-військових, яке часто трапляється і в сучасних медіа.  
  • Про аналіз жіночої моди в контексті історичних змін йдеться у вправі «Жіноча мода і війна», під час якої учні працюватимуть з візуальними джерелами, простежуючи зміни у зачісках та особливостях крою одягу (всесвітня історія, 10 клас, «Воєнні кампанії та події 1917—1918 рр. Практичне заняття «Будні війни (збірка візуальних матеріалів)»  
  • Про долю матерів-одиначок, стереотипне ставлення до жінок як берегинь, дискримінацію жінок та флешмоби з метою захисту жіночих прав йдеться в уроці української літератури у 9 класі № 49. Тема: Вічна тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у творах Т. Шевченка. Різні типи втілення теми жіночої долі: романтичний («Катерина»), реалістично-побутовий («Наймичка»)  
  • Вправа «Розвінчування міфів щодо ролі жінки у традиційному українському суспільстві» надає учням можливість перевірити за науковими джерелами міфи та стереотипи щодо жінок минулого (9 клас, урок № 51. Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі («У нашім раї на землі…»
  • Як виявляти та протидіяти мікроагресії, пов’язаній, зокрема, з гендером, учні можуть дізнатися на уроці української мови за 9 клас Урок №11. «Складання та розігрування діалогів відповідно до певної ситуації».  
  • Вправа «Творимо фемінітиви» допоможе учням розібратися, як соціальні зміни впливають на мову і як це відображається у новому правописі (українська мова, 9 клас, Урок №1. «Розвиток української мови. Знайомство з найбільш авторитетними мовними онлайн-словниками» )

Окрім того, в нашому збірнику вправ, які розвивають навички інфомедійної грамотності, можете знайти опис вправи «Біжи як дівчинка». Вона орієнтована на роботу зі стереотипами, які стосуються гендеру.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *